maandag 6 januari 2014

Sportparken IJburg met hoogste prioriteit aanpakken

sportpark sportparken

De aanleg van de extra sportparken in het Diemerpark moet met de hoogste prioriteit worden opgepakt, zo wil D66 Amsterdam Oost. Door de enorme wachtlijsten van de sportverenigingen worden de IJburgse kinderen nu de dupe en moeten zij nu jaren wachten voordat zij kunnen gaan sporten.

De sportverenigingen op IJburg groeien hard, maar hebben al sinds hun oprichting te maken met een capaciteitsprobleem. Dit is de reden dat D66 altijd heeft gepleit om, binnen de plannen die er zijn voor het Diemerpark, de uitbreiding van het aantal velden als hoogste prioriteit te zien.

Jan-Bert Vroege, D66-deelraadslid: “In 2012 zijn er al twee velden versneld aangelegd, toch is er nog altijd sprake van een enorme wachtlijst. Uit een brief van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Oost blijkt dat velden 5 en 6 op zijn vroegst pas in 2016 gebruiksklaar zouden zijn. Wij zouden graag willen dat dit eerder gebeurt, gezien de lange wachtlijsten en hebben daarom vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur.”

Al jaren sprake van wachtlijsten

Al in januari 2012 drong D66 tijdens de raadsvergadering aan op het met spoed aanleggen van extra velden. D66 vreesde toen al voor vertraging rond de aanleg van de broodnodige extra sportcapaciteit op IJburg. “Ook toen waren de wachtlijsten voor kinderen die willen sporten al veel te lang,’ zegt Jan-Bert Vroege. ‘We zijn nu twee jaar verder en de wachtlijsten zijn alleen maar langer geworden. We hebben daarom vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van Oost, want wij vinden dat extra vertragingen of obstakels bij het aanleggen van de nieuwe sportvelden echt onacceptabel is.”