zaterdag 1 februari 2014

Parkeerboete voor wachten op parkeerplaats

Parkeerverordening parkeerboete

Wie in Amsterdam parkeert op een parkeerplaats om even te bellen, riskeert op de bon te worden geslingerd. Dat blijkt naar aanleiding van vragen gesteld door D66. Sinds 1 juli 2013 is digitaal parkeren op kenteken verplicht in de hoofdstad. Met scanauto’s en scooters wordt gecontroleerd of er betaald is. Parkeerbeheerder Cition liet deze week weten dat er afgelopen jaar met 25 miljoen controles 166 miljoen euro is opgehaald. Een record.

Parkeerboete

Vanaf 1 februari worden extra scanauto’s ingezet door Cition om foutparkeerders te beboeten. Sinds dit jaar krijgt een foutparkeerder geen bon meer achter de ruit maar binnen 48 uur opgestuurd. Met de nieuwe scanauto’s is het makkelijker om auto’s te beboeten. Dit kan betekenen dat wanneer iemand even stilstaat om te telefoneren of om iemand op te halen dat er reeds een bekeuring uitgedeeld is. Eerder gold dit ook al als foutparkeren maar met de scanauto’s wordt bekeuren makkelijker.

“Je kan toch niet verwachten dat iedereen voor één minuut wachten naar de parkeermeter loopt? Dat is absurd. Als de scanauto langskomt en de bestuurder ziet iemand achter het stuur zitten in een geparkeerde auto, dan moet hij aan die automobilist vragen wat er aan de hand is. Zo voorkom je onnodige bekeuringen”, aldus D66 kandidaat-raadslid Jan-Bert Vroege.
D66 wil graag meer maatwerk zien van de parkeerbeheerder Cition. Door de scanauto’s kan niet gemakkelijk vastgesteld worden waarom iemand stil staat. Daarbij is het veiliger om kort langs de weg te gaan staan voor een telefoontje. Ook is het lastig achteraf te bewijzen waarom een boete ongegrond is.