woensdag 12 februari 2014

Verkeersveiligheid rond basisscholen een zorg van D66

verkeersveiligheid verkeerstromen

Diverse ouders van de vijfde Montessorischool in Oost hebben hun bezorgdheid kenbaar gemaakt over de verkeersveiligheid bij deze basisschool. De fractie van D66 deelt deze zorgen en heeft het stadsdeel om opheldering gevraagd over het aanpakken van gevaarlijke verkeerssituaties rond basisscholen in Oost.

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid, vooral in de buurt van (basis)scholen, heeft al jaren de aandacht van D66. Dat is reden dat D66, naar aanleiding van een bericht op AT5, hier vragen over heeft gesteld aan het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel. ‘D66 deelt de zorgen van diverse ouders, die pleiten voor een verkeersveilige situatie rond de school van hun kinderen’, zegt Liesbeth Boesenkool namens de Democraten. ‘Al in 2012 is een onderzoek beloofd, waardoor duidelijk moet worden hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid rond scholen en hoe deze zou kunnen worden verbeterd.’ D66 vraagt zich af waar dat onderzoek blijft en waarom dit zo lang moet duren.

Eigen voertuigen

D66 vindt dat het stadsdeel ook naar het gebruik van de eigen voertuigen moet kijken. Grote voertuigen van het stadsdeel, zoals vuilniswagens, rijden dagelijks door de straten van Oost, ook in de ochtendspits. ‘Je kunt je afvragen of dit wel zo verstandig is’, zegt Liesbeth Boesenkool. De extra verkeersbewegingen van deze voertuigen leiden, behalve tot onnodig gevaarlijke verkeerssituaties, vaak ook tot verkeersopstoppingen. Denk bijvoorbeeld aan een vuilniswagen die in een eenrichtingsstraat bij iedere afvalpunt stilstaat. ‘Dit kan volgens ons eenvoudig opgelost worden door gebruik te maken van slimme routesoftware, waardoor deze voertuigen de drukke straten bij basisscholen kunnen vermijden tijdens de spits,’ besluit Liesbeth Boesenkool.

Lees ook: AT5 – Ouders Oost willen vrachtwagens weg bij school (met video)