dinsdag 11 maart 2014

Extra steiger op IJburg eindelijk geregeld

extra steiger

De bewoners van IJburg aan onder meer de Nico Jessekade kunnen eindelijk de door hen gewenste extra steiger aan gaan leggen. Jarenlang heeft D66 bij het stadsdeel aangedrongen om steigers toe te staan, dit is nu eindelijk ingewilligd, zo besloot een overgrote meerderheid van de deelraad op dinsdag 11 maart.

Extra steiger

Tijdens het debat tijdens de deelraadvergadering over het burgerinitiatief voor steigers van de bewoners van de Nico Jessekade, probeerde de portefeuillehouder het burgerinitiatief nog tegen te houden. Tevergeefs zo bleek, alle partijen in de deelraad, behalve GroenLinks, stemden voor het burgerinitiatief. Daarmee gaat de wens in vervulling van veel bewoners van IJburg die aan het water wonen en steigers willen aanleggen.

Thomas van Egmond, deelraadslid voor D66 in Oost: “Wij zijn blij dat GroenLinks-wethouder Özütok na jaren eindelijk geen excuus meer heeft om deze extra steiger tegen te houden. Dit is een fantastische ontwikkeling voor IJburg. Nu de bewoners ook een bootje in de buurt kunnen afmeren komt het nautische karakter van IJburg voor hen een stuk dichterbij.”

Afwijken van bestemmingsplan

Al sinds het begin van deze raadsperiode zette D66 zich in voor de steigers op IJburg. “We hebben als D66 als in 2013 een amendement ingediend waardoor vijf steigerlocaties zijn opgenomen in het bestemmingsplan. Sindsdien is het ook officieel mogelijk om de steigers aan te leggen. Dit burgerinitiatief wilde graag een zesde locatie. Tot het laatst bleef de portefeuillehouder echter vasthouden aan oneigenlijke en bureaucratische argumenten. Die argumenten zijn tijdens de raadsvergadering door verschillende partijen van tafel geveegd,” aldus Thomas van Egmond.

Gelijke rechten

“We hebben ons verbaasd over de ongelijke situatie op IJburg. De bewoners van de Nico Jessekade mochten geen steigers aanleggen, aanmeerpalen werden zonder pardon door het stadsdeel verwijderd. Zij moesten daarnaast ook nog lijdzaam toezien hoe de bewoners aan de overkant van het water, op Rieteiland Oost, wel overal aanlegplaatsen aanlegden. Aan deze ongelijke situatie is nu ook een eind gekomen.”

Dit dossier kan na jaren eindelijk gesloten worden. Thomas van Egmond: “Het was echt een kwestie van de lange adem. Ruim drie jaar zijn de indieners van het burgerinitiatief bezig geweest om de steigers rond te krijgen. Tot kort voor de raadsvergadering van 11 maart was onzeker of het burgerinitiatief een meerderheid zou krijgen. Wij waren erg blij toen die vrees ongegrond bleek te zijn!”