vrijdag 27 januari 2017

Amsteloever Amstelkwartier blijft toegankelijk

Amstelkwartier (Google Maps)

Afgelopen week heeft de bestuurscommissie van stadsdeel Amsterdam Oost ingestemd met de doorontwikkeling van het gebied Amstelkwartier. Achter het restaurant tHUIS aan de AMSTEL wordt een nieuwe woonwijk gebouwd. D66 Amsterdam Oost is daar enthousiast over. Er komen daarmee meer voorzieningen in de wijk en ook meer middenhuurwoningen voor Amsterdammers beschikbaar.

Veilig langs het Amstelkwartier

D66 Amsterdam Oost heeft er ook voor gezorgd dat de fiets- en wandelbrug langs de Amstel naar Amstelglorie blijft zoals deze nu is. In het plan was namelijk een grote cirkelvormige oprit opgenomen. Dat leidt tot een grote omweg voor fietsers, wandelaars, en hardlopers. Ook kan er een onveilige onderdoorgang voor met name vrouwelijke hardlopers ontstaan.

Aansluiting met de A2

Voor de doorstroming van het verkeer komt er ook een brug over de Duivendrechtsevaart richting de A2. Samen met andere partijen heeft D66 Amsterdam Oost benadrukt dat de A2 moet worden afgewaardeerd naar stadsstraat. D66 wil dat de nieuwe brug met een fatsoenlijke kruising op deze afgewaardeerde A2 wordt aangesloten. Op termijn moet de lus voor auto’s langs de Amstel onder de Utrechtseburg komen te vervallen.

Het Stedenbouwkundig plan Amstelkwartier wordt naar het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam gestuurd voor definitieve besluitvorming.