Bestuursakkoord Amsterdam Oost 2014-2018

Met trots presenteer ik u namens de bestuurscommissie het bestuursakkoord van stadsdeel Oost. Het is een bijzonder startpunt omdat alle zes fracties van de nieuwe bestuurscommissie een bijdrage hebben geleverd. We denken niet langer in termen van coalitie en oppositie. Het Parool meent dat we daarmee ‘bestuurlijke geschiedenis schrijven’.

Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar het allerbelangrijkst vinden wij de rol voor u als bewoners en ondernemers in het bestuursakkoord. Want u weet het beste wat er nodig is in de buurt. Daarom laat dit bestuursakkoord nog alle ruimte om de toekomst samen met u in te vullen. Om dit met u te doen, ontwikkelen we gezamenlijk manieren zodat u beter kunt participeren.

We komen naar u toe en gaan iedereen betrekken bij wat we in Oost gaan doen. Als we vergaderen, dan doen we dat liever niet op kantoor, maar zo veel mogelijk ergens in de buurten van Oost. Zo kunnen bewoners en ondernemers bij ons aanschuiven aan de vergadertafel, maar kunt u ons ook uitnodigen bij u langs te komen. We houden u op de hoogte en laten ons graag door u informeren via bijvoorbeeld sociale media. En als u daar geen gebruik van maakt, komen we langs bij u in de buurt. We willen meer bewoners bekend maken met de buurtplatforms, communities en de buurtbegroting.

De kracht van Oost zit in de verschillende mensen en culturen. We hebben hier buurten waar alles redelijk in orde is en buurten waar we nog flink moeten werken aan veiligheid, de sociale contacten van de bewoners onderling of de bestrijding van armoede. Oost bestaat uit groene en uit stedelijke buurten. We hebben hier grote internationale bedrijven en innovatieve lokale ondernemers. Oost is de wereld in het klein.

Wanneer je met zo veel verschillende mensen bij elkaar in de straat woont, dan is het belangrijk dat iedereen de vrijheid heeft om zichzelf te zijn, ongeacht afkomst, geloof of geaardheid. We zijn trots op die diversiteit. En al die variatie en al dat talent willen we zo goed mogelijk tot zijn recht laten komen. Daarom geven we ruimte aan iedereen die dat op eigen kracht kan, en helpen we wie dat nodig heeft.

Hoe we dat het beste kunnen doen, dat gaan we samen met u bespreken. Daar gaan we nog voor de zomer van 2014 mee beginnen. We gaan nieuwe contacten leggen en bestaande relaties aanhalen. De kans is dus groot dat we u binnenkort ergens ontmoeten. Op social media, via internet of gewoon bij u in de buurt. Graag tot binnenkort!

Ivar Manuel, Voorzitter Bestuurscommissie Oost

Gepubliceerd op 07-04-2014 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018